Esther de Snoo Hoofdredacteur Boerenbusiness

Esther de Snoo
Hoofdredacteur Boerenbusiness

De interesse in food groeit. Dit is een kans voor boeren. Consumenten willen puur en herkenbaar voedsel, dat je gezond houdt. Zij willen weten waar hun eten vandaan komt, wie het heeft geproduceerd en hoe. Het bewustzijn van consumenten voor betrouwbaar voedsel neemt toe. De beleving daarbij is belangrijk.

Jarenlang waren vlees, eieren en melk een anoniem product in een plastic bakje of kartonnen pak dat zo weinig mogelijk mocht kosten. Dat is aan het veranderen. De herkomst van bijvoorbeeld vlees staat prominent vermeld op de verpakking, soms inclusief een afbeelding van de boer.

Aan het aantal sterren is te zien hoe diervriendelijk het is geproduceerd. Kwaliteit en duurzaamheid tellen mee. Puur en herkenbaar voedsel, waar je gezond van wordt, is het criterium. ‘Gewone’ gezonde Hollandse groenten, vlees, eieren en melk worden weer gewaardeerd. Dus weg met de goji bessen, chiazaad en andere zogenaamde superfoods.

Een goed voorbeeld van welke kansen boeren dit kan geven, is de ommezwaai die fastfoodketen McDonald’s onlangs maakte. Het concern verving margarine bij maaltijden voor echte boter. Zij zetten daarmee wereldwijd een trend: puur eten als luxeproduct. Het gevolg is een wereldwijde herwaardering van melkvet. De boterprijzen braken deze maanden record op record. De melkprijzen liften daar op mee.

Denk aan duurzame voedselproductie, innovatie en management, nieuwe productontwerpen of de productie van voedsel met micro-organismen en enzymen.

Ook de farmaceutische industrie raakt geïnteresseerd in voedsel. Zij ontdekken de waarde van eten, als belangrijkste bron om gezond te blijven. Chemische medicijnen raken uit en de foodtechrevolutie helpt daarbij. Denk aan duurzame voedselproductie, innovatie en management, nieuwe productontwerpen of de productie van voedsel met micro-organismen en enzymen. Foodtech is een kans voor boeren.

De boeren komen weer in beeld bij burgers als producent van voedsel, waar de mens gezond van wordt. Burgers vinden boeren weer aantrekkelijk. De oprukkende regionalisering, als tegenhanger van de doorgeslagen globalisering, helpt boeren daar ook bij. Boeren gaan weer meer vrienden krijgen dan voorheen, mits zij zich slim organiseren en de keten optimaal benutten.