Elies Lemkes

Elies Lemkes
Voorzitter stichting Dutch Agri Food Week

De eerst editie van de Dutch Agri Food Week (DAFW) vond drie jaar geleden plaats. Het initiatief werd genomen door een aantal regio’s in Nederland en omarmd door het topteam Agri&Food. De DAFW wordt gedragen door een aantal nationale partners vanuit het bedrijfsleven zoals de Rabobank, Friesland Campina, Albert Heijn, LTO Nederland en een cluster van MKB bedrijven en ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken. Vion en Cosun doen dit jaar ook mee.

Ieder jaar wordt de kaart van Nederland dichter bedekt met deelnemers en evenementen. Vorig jaar waren dat er 100 met 300 partners en een social media bereik van 10,2 impressies. De ambitie is om door te groeien tot een internationaal bereik. Elies Lemkes, trekker van de uitvoeringslijn markt en maatschappij van het topteam en voorzitter stichting Dutch Agri Food Week licht toe: “We stelden, op basis van onderzoek vast dat de waardering voor de agrifoodketen in de samenleving op zich meer dan ruim voldoende scoort, maar dat de afstand tot de sector te groot is en de kennis over voedselproductie onvoldoende.

Daarom richt de DAFW zich letterlijk op iedereen die geïnteresseerd is in voedsel: van consument tot kok, van boeren tot voedselverwerkers. Van start up tot gevestigd bedrijfsleven. Van jong tot oud. Met DAFW hebben we twee doelen: de verbinding tussen sector en samenleving versterken enerzijds en innovatie versterken en bevorderen anderzijds. Lemkes: “We leveren als vanouds met onze agrifoodsector een prestatie van topniveau en worden daarvoor wereldwijd gewaardeerd, maar onder de vuurtoren is het donker.

We mogen best trotser zijn. Nederland loopt voorop in de agrifood-sector als het aankomt op o.a. innovatie, kennis en productie. Wageningen staat op nummer 1 wereldwijd als landbouwuniversiteit en onze boeren en voedselverwerkers produceren heel efficiënt en duurzaam.

We richten ons dit jaar ook extra op studeren en werken in onze sector.
 

De agrifood sector is ook een belangrijke motor van de Nederlandse economie: met 94 miljard euro export neemt de sector 22 procent van de totale Nederlandse export voor haar rekening. Om voorop te blijven lopen, is het opleiden en interesseren van talenten voor de sector belangrijk en daarom richten we ons dit jaar ook extra op studeren en werken in onze sector.”

Om de verbinding met de maatschappij vanuit alle kanten tot stand te brengen richt DAFW zich zowel op consumenten als op de professionele kant van de agrifood sector. Lemkes: “Er vinden in die week grote en kleine evenementen plaats om de verbinding met de samenleving te versterken, onze trots op de sector te uiten én te laten zien.

En, verrassende verbindingen tot stand te brengen tussen agrifood bedrijven en bijvoorbeeld high tech bedrijven en designers om zo innovatie te bevorderen.”Zo openen boeren, tuinders en voedselverwerkers hun deuren voor iedereen die het leuk vindt om te komen kijken. Er vinden kookwedstrijden voor kinderen plaats, een food film festival, een digitale collegetour en vele congressen, debatten en workshops over onderwerpen als voedsel en gezondheid, voedselinnovaties, duurzaamheid en transparantie.

Het is niet alleen de loftrompet die we horen over de voedselindustrie. Onze maatschappij wordt steeds kritischer en vraagt om meer transparantie. De dialoog tussen de maatschappij en de agrifood sector wordt steeds meer leidend. Lemkes: “Het is belangrijk dat mensen niet alleen consumeren maar zich ook verdiepen in wat ze consumeren.

Dat kinderen bijvoorbeeld weten dat melk uit een koe komt voordat die in een pak terecht komt. Voedsel moeten we benaderen als een onderwerp van levensbelang. Daarom moeten we de dialoog aangaan: hoe kunnen we voedsel op een goede en verantwoorde manier blijven produceren?” Maar vooral ook: voedsel is om van te genieten en fun. Dat gaan we zeker ervaren tijdens de DAFW.

Kijk voor het actuele programma en meer informatie op www.dutchagrifoodweek.nl