“De Lely Orbiter is melk in zijn puurste vorm”, licht van der Lely toe. “Het is een minifabriek die 24 uur per dag en zeven dagen in de week actief is en melkveehouders in staat stelt om hun eigen melk te verwerken en daarmee hun inkomsten te verhogen.”

Ook is het nieuwe product een manier om de steeds groter wordende kloof tussen de veehouder en consument te verkleinen door de fabrikant uit het proces te halen. „Het is tijd om de rol van de veehouder in de keten te vergroten, gericht op de individuele waarde van iedere melkveehouder.”

Individualiteit staat centraal

Vooral die individualiteit staat centraal tijdens de presentatie van de Orbiter op de Dobbelhoeve melk, het bedrijf van veehouder Guus van Roessel, die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de Lely Orbiter. Niet alleen het belang van de individuele waarde van de veehouder wordt uitgelicht, maar ook de individualiteit van iedere koe.

“Wij vinden het belangrijk om melk niet meer op fabrieksniveau te benaderen, maar juist op koe niveau”, gaat van der Lely verder. Want wie denkt dat alle melk hetzelfde hoort te smaken heeft het goed mis.

Volgens van der Lely geeft iedere koe op haar eigen manier unieke melk, met een unieke samenstelling die je terug kan vinden in de smaak van de melk. “Met de massale vermenging van melk verdwijnen die unieke kenmerken en daarmee dus de kracht van de individuele boer in de grijze massa.”

Productieproces in handen van de veehouder

Met behulp van de Lely Orbiter blijft het volledige productieproces in handen van de veehouder. Waar de melk voorheen een lange weg had af te leggen tot de keukentafel, wordt de melk nu rechtstreeks vanuit de koespeen door de veehouder gehomogeniseerd, gepasteuriseerd, gebotteld en naar de consument gebracht.

 
Gebottelde melk door middel van de Lely Orbiter

 

“Hiermee bewaakt de veehouder niet alleen de kwaliteit van het product, maar besparen ze transportkosten werken ze biologisch en duurzaam door minder CO2-uitstoot en hebben ze de keuze om de melk zelf te vermarkten. Door meer waarde aan de melk toe te voegen kunnen ze de opbrengst van de melk verhogen en daardoor weer inspelen op veranderende consumenteneisen.”

Tegenwoordig is de consument volgens van der Lely op zoek naar pure producten met een verhaal en een minimaal effect op het milieu. En dat is precies wat zij willen leveren met de Lely Orbiter. Eerlijke melk, met minimale verwerking, gemaakt door veehouders met passie voor de sector.

Die passie voor het werk is terug te zien bij veehouder Guus van Roessel, die naast zijn fulltime functie bij Lely ook de veehouderij van zijn ouders heeft overgenomen.

Eerste ervaringen met Orbiter

 “Ik liep rond met de gedachte van ‘wat nou als ik de lekkerste melk van Nederland kon produceren?’. En hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik er in ging geloven. Samen met Lely ben ik op ontdekkingsreis gegaan en met elke stap werd ik enthousiaster.” Inmiddels heeft van Roessel de Lely Orbiter al meer dan zes maanden in gebruik en wil hij niet meer zonder.

Voor van Roessel staat de koe en hun diereigen gedrag centraal. Belangrijke waardes die hij terug wilde zien tijdens het vermarkten van de melk. Vol trots presenteert hij een koeling vol nieuwe melkflessen waar de namen Aukje, Kitty, Cootje en Moevchen op geschreven zijn. De eerste koefamilie waarvan de melk verwerkt is door de Orbiter.

“Het is bijzonder om de eerste veehouder te zijn die zo diep gaat, door te weten welke melk van welke koe in welke fles zit”, licht hij toe. Op de vraag waarom van Roessel juist voor deze koeien heeft gekozen, heeft hij een makkelijk antwoord. “We hebben natuurlijk meer koeien, maar deze vind ik gewoon ontzettend leuk”, lacht hij.  “Deze dames herken ik meteen aan hun karakter en daarom heb ik voor hen gekozen.”

Met champagneglazen vol melk van Cootje wordt er geproost op de nieuwe producten en worden de plannen voor de toekomst besproken. Volgens van der Lely past de Orbiter bij elke boer die de relatie met de consument wil versterken en wordt er verwacht dat er internationaal ook vraag gaat zijn naar deze constructie.

In China bijvoorbeeld, waar ze volgens van der Lely ook veel interesse hebben naar deze kleinschalige manier van werken. Ook voor van Roessel breekt een spannende tijd aan, want vanaf 9 september kunnen we de melk van Aukje, Kitty, Cootje en Moevchen in de schappen van de Albert Heijn vinden. De adviesprijs is €1,69 voor 800 ml „maar ik weet nog niet of Albert Heijn zich daar ook aan gaat houden”, aldus van Roessel.

Met de lancering van Mijn Melk is er ook een leuke social media actie gestart. Maak een selfie met jouw melksnor en een fles Mijn Melk. Deel dit met de hashtag #mijnmelksnor en maak kans op een Fujifilm Instax polaroid camera. Voor elke selfie doneert Lely €1 aan een zorgboerderij. De winnaar bepaald welke zorgboerderij de donatie zal ontvangen.