“De World Health Organization (WHO) adviseert een dagelijkse hoeveelheid van vijf porties fruit of groente”, vertelt Philippe Binard, voorzitter van Freshfel. Deze organisatie behartigt de belangen van de Europese groente- en fruitsector. “Die hoeveelheid wordt in geen enkel Europees land meer gehaald. Voor de branche is dat natuurlijk een tegenvaller, maar voor de gezondheid van de mensen kan het verstrekkende gevolgen hebben.”

Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat wie veel fruit en groente eet - WHO gaat uit van een hoeveelheid van tenminste vierhonderd gram - minder risico loopt op aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, en zelfs de relatie met kanker wordt gelegd. In Nederland is de slogan ‘twee ons groente en twee stuks fruit’. Maar zelfs die hoeveelheid wordt tegenwoordig door vrijwel niemand gehaald. Er is volgens Binard een belangrijke reden waarom ons eetpatroon is veranderd. “Vroeger werden ontbijt, lunch en avondeten vaak in familieverband genuttigd. Fruit en groenten waren een logisch onderdeel van de maaltijd. Tegenwoordig eet men meer buitenshuis of in los verband. En waar mensen voorheen een appel als tussendoortje namen, kiezen zij nu voor snacks.”

Gezond tussendoortje

Dat laatste biedt de branche ook kansen. “Wij moeten als branche fruit en groente ook positioneren als tussendoortje, als iets ‘lekkers’.” Die trend is al ingezet. Bij steeds meer groentehandels en supermarkten zijn kleine verpakkingen fruit en groenten zoals snoeptomaatjes verkrijgbaar.” Ook de goede kwaliteit van de producten verdient meer aandacht. “Groente en fruit zijn niet duur, zeker niet als gekozen wordt voor seizoenproducten. En dankzij talloze verbeteringen op het gebied van bijvoorbeeld de teelt, waarbij steeds meer wordt gekozen voor natuurlijke gewasbescherming, zijn de producten steeds beter van kwaliteit. Het laatste rapport van de Europese Commissie toont aan dat de branche voor meer dan 99 procent voldoet aan de eisen. De telers bieden zelfs vaak een hogere kwaliteit dan vereist. Daar zouden wij veel meer aandacht aan moeten besteden. Dat weet de consument namelijk vaak niet.”

Succesvolle campagne

Zowel vanuit het oogpunt van gezondheid en duurzaamheid, als in het belang van de branche, is het belangrijk om de consumptie van groente en fruit te verhogen. Een van de campagnes die daarvoor in 2009 al is gestart is ‘Schoolfruit’. Basisscholen in Europa kunnen zich aanmelden voor deze actie en de kinderen krijgen dan tenminste eenmaal per week gratis groente of fruit. Inmiddels nemen 68.000 scholen deel en bereikt de branche met de actie meer dan 10 miljoen kinderen. Zij krijgen behalve groente en fruit ook voorlichting over het belang van gezonde voeding.