Philip Smits
Algemeen directeur van The Greenery.

Tien Nederlandse telers mogen het label al voeren en binnenkort hoopt de eerste buitenlandse leverancier zich in het rijtje te scharen. “Met het label Nature Counts kunnen onze leveranciers van groente en fruit zich onderscheiden van anderen”, legt algemeen directeur Philip Smits uit. “En we merken dat het werkt. Het aantal aanvragen dat binnenkomt is sinds de start in 2010 sterk toegenomen en we hebben al een aantal hele mooie initiatieven mogen belonen. Een tomatenbedrijf dat als eerste tuinbouwonderneming aardwarmte gebruikt en daarmee 90 % bespaart op het energiebedrijf kreeg als eerste het predicaat. Een ander mooi voorbeeld is een bedrijf dat sla teelt in waterbakken en daarmee op 1 hectare net zoveel oogst als voorheen op 12 hectare grond. Een extra voordeel is dat geen gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn.”

Koploper

Om het duurzaamheidspredicaat te verdienen, moeten de telers aantoonbaar koploper zijn op één van zeven gebieden: energie, gewasbescherming, natuur en landschap, transparantie, afval, watergebruik en omgang met medewerkers. Een onafhankelijke jury beoordeelt de aanvragen en het label wordt voor drie jaar verstrekt. “Nature Counts is een enorme drijfveer tot innovatie aan de productiekant”, zegt Smits. “Maar ons duurzaamheidsbeleid is breder.”
Naast gezonde productie zijn er vier andere speerpunten in het duurzaamheidsbeleid van The Greenery: gezonde innovaties (bijvoorbeeld snackgroente en -fruit voor kinderen), gezonde communicatie (via een filmpje op internet tonen waar en door wie een product is gemaakt), gezonde bedrijfsvoering (efficiënte logistiek en brandstofbesparing door extra lange vrachtwagens), en gezonde variatie (een breed assortiment en op de verpakking informatie over voedingsstoffen in de producten).

Transparantie

“De supermarkten en winkels die bij ons inkopen, vinden duurzaamheid belangrijk”, weet Smits. “En de meeste Nederlanders ook. Maar in het koopgedrag komt dat nog niet duidelijk tot uiting. De crisis ronde EHEC-bacterie heeft laten zien hoe belangrijk transparantie is. Consumenten mogen weten waar onze producten vandaan komen. Ze moeten weten dat we residuvrije producten leveren en dat onze telers in binnen- en buitenland eerlijke prijzen krijgen. Wij zijn ervan overtuigd dat door hierover te blijven communiceren, het koopgedrag van de consument uiteindelijk zal veranderen.”